English Composition War of Independence with bangla translation

0
860
  • English Composition War of Independence with bangla translation

English Composition:

 War of Independence


The name of our country is Bangladesh. Before 1971 it was known as East Pakistan. Then we were the part of then Pakistan. They oppressed us in many ways. They did not give our rights.

On 25th March 1971 the barbarous Pakistani army invaded our mother land. They killed thousands of men and women and injured a lot. Many women were tortured. But‘people could not bear it any more. They made themselves ready to protect theinvaded army. Many common people, With the help of indian government. fought against them. They fought for independence. So it is war of independence of Bangladesh. After nine months‘ hard struggle. Bangladesh emerged as an independent country. But it took lives of more than thirty lakh of people. Hundreds of intellectuals of the country were killed. Hundreds of Villages were razed to the ground and a large number of schools and colleges were destroyed. Our roads. railways.-water-ways and air-ways were disrupted.

Now we are a free nation and 26 March is our independence day. it is a red letter day in our national history. We celebrate the day every year in the country with great enthusiasm and fervour. It is a national holiday. The day begins with 31 gunshots. Early in the morning the President and the Prime Minister on behalf of the nation place floral wreaths at the National Musolium at Savar. People from all walks of life also come there with rallies ‘and processions. The country also Witnesses a smartly-dressed parade of various defense forces and different cultural programmes.‘ Special prayers are offered at different mosques, temples and churches for the martyrs of the war of independence. in the evening. all major public buildings are illuminated with colourful lights.

বাংলা অনুবাদ (by google translator)


আমাদের দেশের নাম বাংলাদেশ। 1971 সাল আগে এটি পূর্ব পাকিস্তানের নামে পরিচিত ছিল। তারপর আমরা পাকিস্তানের অংশ ছিল। তারা অনেক উপায়ে আমাদের উপর অত্যাচার করেছিল তারা আমাদের অধিকার দেয়নি।

২5 শে মার্চ 1971 বর্বর পাকিস্তানী সেনাবাহিনী আমাদের মা ভূমি আক্রমণ করেছিল। তারা হাজার হাজার পুরুষ ও নারীকে হত্যা করেছিল এবং অনেক আহত করেছে। অনেক নারী নির্যাতন করা হয়েছিল। কিন্তু মানুষ এটিকে আর সহ্য করতে পারল না। তারা আধুনিক সেনাবাহিনীকে রক্ষা করার জন্য নিজেদের প্রস্তুত করেছিল। ভারতীয় সাধারণ মানুষের সহায়তায় অনেক সাধারণ মানুষ তাদের বিরুদ্ধে যুদ্ধ। তারা স্বাধীনতার জন্য যুদ্ধ করেছিল। সুতরাং এটি বাংলাদেশের স্বাধীনতার যুদ্ধ। নয় মাসের কঠিন সংগ্রামের পরে বাংলাদেশ একটি স্বাধীন দেশ হিসেবে আবির্ভূত হয়। কিন্তু ত্রিশ লাখেরও বেশি লোকের প্রাণহানি ঘটেছে। দেশের শত শত বুদ্ধিজীবি নিহত হয়। শত শত গ্রামগুলি মাটিতে ছড়িয়ে পড়ে এবং অনেক স্কুল ও কলেজ ধ্বংস হয়। আমাদের রাস্তা রেলপথ – জল-পথ এবং বায়ু-পথ বিচ্ছিন্ন ছিল।

এখন আমরা একটি স্বাধীন জাতি এবং ২6 শে মার্চ আমাদের স্বাধীনতা দিবস। এটি আমাদের জাতীয় ইতিহাসে একটি লাল চিঠি দিন। আমরা প্রতি বছর মহান উদারতা এবং জাঁকজমক সহ দেশের উদযাপন করি। এটি একটি জাতীয় ছুটির দিন। দিন শুরু 31 বন্দুকের গুলি। সকালে প্রারম্ভিক সময়ে সাভারের ন্যাশনাল মশালিয়ামে জাতির পুষ্পশোভিত রাষ্ট্রের পক্ষে রাষ্ট্রপতি ও প্রধানমন্ত্রীর সভাপতিত্ব করেন। জীবনের সকল ক্ষেত্রে মানুষ এখানে সমাবেশ ও মিছিল নিয়ে আসে। দেশটি বিভিন্ন আত্মরক্ষার বাহিনী এবং বিভিন্ন সাংস্কৃতিক কর্মসূচির একটি সুদৃশ্য পরিহিত প্যারেডের সাক্ষী। স্বাধীনতার যুদ্ধের শহীদদের জন্য বিভিন্ন মসজিদ, মন্দির ও গীর্জাগুলিতে বিশেষ প্রার্থনা করা হয়। সন্ধ্যায় সমস্ত প্রধান পাবলিক ভবনগুলি রঙিন লাইট দিয়ে আলোকিত হয়।

Please comment Here (ভাল লাগলে কমেন্ট করুন)